27 Februari 2009

UMNO memang Najis, Anwar memang suci



Adakah kisah Eli ini hanya sengaja dicetus oleh Anwar untuk menutup kisah lain seperti mengelakkan titah diraja di Dewan Rakyat diperbesarkan oleh media? kisah Eli ini juga diguna oleh Anwar untuk memburukkan UMNO dalam ceramahnya sekarang. Dalam siri ceramah sekarang Anwar dan sekutunya telah menyalahkan UMNO dan Khir Toyo kerana menjadi tukang sebar gambar itu... Benarkah dakwaan Anwar itu?






atau Elizabeth sememangnya telah dikambinghitamkan oleh Anwar untuk memburukkan UMNO sampai UMNO pun dah terjerat ...nampaknye UMNO kena lagie..orang bukan Melayu masih percaya Eli itu terkena mainan jahat UMNO. Nasib la ko UMNO














24 Februari 2009

Juara sehati berdansa musim ini...HARAPAN BARU

sekiranya beberapa tahun lepas, Chua Soi Lek dinamakan lelaki paling HOT kerana skandal gelapnye di bilik Hotel di Batu Pahat..Tahun ini anugerah lelaki terHOT aku bagi kat jejaka ini.... merupakan salah seorang pendukung Harapan Baru, dan ia ini memang layak mendapat anugerah ini diatas keberaniannya. Sampai skang isu dia masih belum terungkai sepenuhnya..namun nama dia akan tetap disebut dalam tempoh sekarang hingga pilihanraya di dua bukit ..ops tiga.

Pasangannya layak dapat perempuan paling seksi atas muka bumi dan harus dikagumi kerana keberaniannya memakai spek mata ketika tidur... dan tidur dalam keadaan terkankang...kalah actress Hollywood. beliau juga merupakan antara tunjang utama HARAPAN BARU di Malaysia.sekarang kehebatannya sudah terselah dan amat dikagumi oleh peminat-peminat gambar aksi.

Apa pun aku tabik Spring ke atas parti PKR kerana mempunyai dua pelakon berbakat besar..rasanya boleh mengantikan ANgelina Jolie dan Brad pit selepas ini...hua hua hua. Inilah HARAPAN BARU UNTUK MALAYSIA MENCIPTA NAMA.

22 Februari 2009

azmin dan azwan Ali, Upin dan Ipin ?











Siapa Jemaah Tulen dan Palsu


Demi kuasa akan ada golongan sanggup mengadaikan prinsip asal yang dipegang, itulah realiti berlaku dalam politik, tidak kira ia parti berlandas kebangsaan atau parti berlandas Islam sekalipun.

Contohnya di Turki apabila Parti Refah yang berlandaskan islam diharamkan oleh Mahkamah Turki yang dikuasai tentera pada 1998, parti Fazilet telah ditubuhkan untuk mewarisi apa yang diperjuangkan oleh parti refah, selepas itu ia berpecah lagi kepada dua parti iaitu parti Saadat dan parti Keadilan dan Pembangunan (AKP).

Timbul persoalan kenapa kedua Parti ini berpecah walhal akarnya adalah dari induk yang sama, Abdullah Gul yang mengetuai parti AKP bersama Erdorgan adalah menteri di zaman Parti Refah suatu ketika dahulu, sementara parti Saadat adalah parti yang diketuai oleh Necmettin Erbakan orang yang mengetuai Parti Refah sewaktu parti tersebut memenangi pilihanraya Turki pada 1995. Dibawah pentadbirannya Turki telah berubah dari negara pro barat menjadi negara yang pro negara muslim, antara peranan besar yang dilakukannya ialah menjadi tonggak kepada penubuhan D8 , suatu kumpulan yang menhimpunkan negara islam membangun yang seperti Malaysia, Indonesia dan Pakistan. Ia ditubuhkan bagi menyaingi kumpulan negara maju G8 yang disertai oleh negara kuasa besar seperti Amerika, Rusia, Britain dan Perancis. Pada masa itu juga ekonomi Turki juga telah berkembang dengan begitu pantas hasil kecekapan Erbarkan mengetuai kerajaan.

John L. Esposito di dalam bukunya The Islamic Threat: Myth or Reality? (Oxford University, 1999 ada menyatakan Abdullah Gul mempunyai pendirian untuk lebih berintegrasi dengan Barat demi demokrasi dan kestabilan awam.

Adakah ini yang menyebabkan Abdullah Gul dan Erdorgan dianggap telah mengadaikan prinsip Islam demi untuk berkuasa? Malah sehingga ke hari ini mereka secara terang tidak menyatakan mereka adalah kumpulan islam.


Disebabkan kecurigaan kumpulan islam kepada parti ini, dikhabarkan juga Erdorgan terpaksa bermain wayang pada Forum Ekonomi dunia (WEF) di Davos, Switzerland Januari lalu. Dalam forum itu tidak semena-mena beliau telah dianggap wira umat islam selepas bertikam lidah dengan Presiden Isreal Shimon Peres dan meninggalakan forum tersebut. Impak peristiwa itu ia telah dianggap wira oleh umat rakyat Turki dan kumpulan Islam di seluruh dunia.


Di Malaysia digambarkan telah juga wujud kumpulan yang menyamai pemikiran Erdorgan, kumpulan ini diketuai oleh Husam Musa, Naib Presiden PAS pusat, walaupun kepimpinan PAS menafikan kewujudan kumpulan ini dalam PAS. Namun hakikatnya benda ini sudah terang lagi bersuluh, dan hakikatnya arusnya tidak dapat dibentung oleh orang lama dalam Parti. Timbul persoalan adakah nasib Hadi Awang akan sama seperti Necmertin Erbakan apabila orang muda di dalam PAS sudah lagi tidak wala kepada kepimpinannya?

Untuk memastikan pemikiran ini berkembang di dalam PAS, saya percaya Husam dibantu oleh Anwar Ibrahim telah mengkaji apa yang berlaku pada Parti Refah, Parti Fazilet, Parti Saadat dan AKP sebelum melebarkan pemikirannya di dalam PAS.

Tetapi yang nyata Pilihanraya di Kuala Terengganu baru-baru ini telah menyelamatkan kumpulan Hadi Awang dan membantutkan Husam Musa untuk menguasai parti. Kerana yang jelas di Terengganu kumpulan yang berkerja adalah kumpulan Hadi Awang tanpa dibantu oleh Husam Musa.

Memang benar perubahan PAS kearah pemikiran Erdorgan telah menyebabkan Parti itu diterima oleh pelbagai lapisan masyarakat samaada muslim dan bukan muslim, tetapi yang nyata telah banyak prinsip Parti telah diabaikan oelh kumpulan ini demi meraih kuasa di tangan.

20 Februari 2009

orang yahudi...


[SETELAH berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship di beberapa hospital di sana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu “Mengapa Yahudi Bijak?” Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, di mana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi
kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, di samping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin. Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya.. dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum-kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat.

Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano.. dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu?


Beliau menjawab, “ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semoga ia menjadi genius apabila dewasa kelak”


Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan..

Sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. Menurut beliau ini adalah adat orang orang Yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.


Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang-orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yang sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama di meja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam. Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi, anda akan dihidangkan buah buahan dahulu.


Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah-buahan, ini akan menyebabkan kita merasa mengantuk dan lemah ..dan payah untuk memahami pelajaran di sekolah. (ini ajaran Rasul kita, pemakanan Rasulullah SAW) Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok di luar rumah mereka.


Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak (bodoh atau lembab). Suatu penemuan yang dahsyat ditemui oleh saintis yang mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironinya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!) (Dalam Islam pun merokok adalah taboo)


Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka.


Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah-buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Di dalam pengamatan saya, kanak-kanak Yahudi sungguh bijak dan rata-rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan.


Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi. (muzik; AlQuran dapat menerangkan hati, AlQuran itu cahaya)


Seterusnya ke darjah 1 hingga 6…


Anak-anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak-anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! Segala pelajaran akan dengan mudah ditangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yang diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari. Menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara di samping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara. (perniagaan, sukan memanah ajaran Islam)


Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah)..


Di sini murid-murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.


Satu lagi yang di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan.


Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktikkanya… dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yang mencipta design Levis yang terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.


Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka?


Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak agama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang-orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yang pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah! (Jangan sesekali tinggalkan sholat, itu kunci/senjata utama kejayaan dan kesihatan orang Islam)


Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yang berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yang bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan
bekerjasama dengan anda untuk memastikan yang perniagaan mereka menurut landasan yang betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell computer, Coca cola, DKNY, Oracle, perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama di bawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York.


Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar di persatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya,..


Melahirkan anak dan keturunan yang bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yang mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yang baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka. Demikian juga sukan yang memerlukan konsetrasi yang tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.


Merokok menjanjikan jenerasi yang moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi si perokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali. Disini perokok seperti dianaktirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7!! Ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali! Dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!


Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok? Saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat sahaja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ 70cts! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat di sana? Hasil apakah yang dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Di tangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.


Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal agama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler? Bagi saya itu isu politik dan survival, yang ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yang bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yang telah saya nyatakan diatas tadi. Pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 muka surat penuh. Esaynya hanyalah mengenai ‘Mengapa saya gemarkan tomato?’

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.]

Sekian, tesis “Why the jews so smart” oleh Dr. Stephen Carr Leon. Asalnya diterjemah oleh Hakim Ma’ruf Bin Hj Abdul Kadir,Universiti Massachuset,USA.

dipetik dari catatan santai ibnu hasyim

19 Februari 2009

nasi kankang lima seringgit







ini olang nama HILMI ka?




Waa nak tau sape budak itu nama HILMI banyak glamer aaa budak itu sikalang..kalah itu Siti Nurhaliza.... waa ada masuk dia punya laman facebook, wah manyak hemsem ooo ini olang. manyak untung ooo ELi, waa percaya itu Anwariza aa musti manyak jeles dekat Eli ooo...Anwariza kan suka budak hencum macam ini maa. Waa helan aa macammana budak ini boleh sangkut itu dekat Eli, Eli sudah tua maa.




Ada olang cakap kat waa nama penuh dia Hilmi Hazimin Abdul Malik ini olang asal dari Ampang Jaya, waa tak tau ini olang cakap.

Olang cakap aa ini budak banyak bijak oo sebab dia ada belajar di England, pernah menjadi Setiausaha @ anggota PKR Bahagian Pandan, dia juga suka mengkaji teori "konspirasi, sosialisme & kapitalisme.

umur dia 32/33 itu macam laa...manyak muda lagie...besday dia 27 MAC olang cakap aa bukan waa cakap...

Olang cakap jugaa dengan itu Eli dia berpisah sejak bulan oktober, bnayk sedih ooo, sampai sikalang Eli pun tidak tau dia pergi ke mana, luar negara ka? indonesia ka?

Ada olang cakap dia ada pergi minta kerja dengan New Strait Times tahun lepas waa tatak tau ooo dia dapat atau tidak. Olang cakap juga ini budak aa pernah kerja dengan Ahli Parlimen PJ Selatan - Hee Loy Sian tapi sudah berhenti.





budak ini aa suka ambik gambar oo, waa tatak tau itu gambar Eli dalam keadaan terkankang...pun dia yang ambik atau tidak.

18 Februari 2009

UMNO NAJIS, PKR BANGKAI, mana lebih ok?


aku seronok sangat bila baca tulisan Roslan SMS ni, korang baca yer...


"Apa pandangan saudara berkenaan kes YB Elizabeth? Apa komen anda berhubung pengakuan YB Eli? Gambar bogel memang diakui gambar beliau, tetapi……Siapakah dalang disebalik penyibaran gambar ini?Memang kita tersepit. Bukankah semasa PRU lalu kita gunakan isu moral sebagai sebahagian dari modal politik kita? Bukankah skandal Senator Norhayati Onn dengan bekas ahli parlimen Gombak kita tonjolkan sebagai aksi tindak bermoral (walaupun gambar mereka bukan gambar bogel tetapi sekadar berpeluk-pelukan). Kemudian seorang lagi bekas ahli parlimen di Selangor (wanita) juga kita dedahkan skandal moralnya. Itu tidak termasuk skandal membabitkan bekas Menteri Kesihatan Chua Soi Lek. (jangan lupa gambar Pak Lah bersama Michelle Yeoh itu).Bagi yang lain saya tidak tahu tetapi bagi PAS perkara ini dibangkitkan bukan sebagai “political blackmail” tetapi sebagai suatu tuntutan agar rakyat memilih hanya mereka yang berkahlak mulia dan bermoral sahaja sebagai pemimpin."


Ini pula ayat aku petik dari blog Faisal Tehrani...


"Pernahkah sudara mendengar pepatah: senjata makan tuan? Soalan saya yang sudah tidak kuasa lagi menegur; eh sampai bila 'kalian' mahu bergelumang dengan politik syaitan dan haiwan? "


ini pula aku petik dari blog Aduka Taruna..


"Malu ke lu nak buat program2 kerohanian untuk penyokong muslim lu orang? Apa yang lu takut sangat dengan penyokong non muslim lu orang. Diorang semua pro maa. Nak maki lelebih kang tak sesuai plak.
Asal rasuah jer, mesti PKR.
Asal seks jer mesti PKR.
Asal dibeli jer mesti PKR.
Asal liwat jer mesti PKR.
Kalau dah yang muslim tak betul, yang non muslim apatah lagi. Ada kala lebih baik non muslim dari muslim PKR nih."


Aku tak de la pandai sangat nak ulas tulisan depan ni..tapi apa yang aku paham gara-gara PKR, bau bangkai PKR tu sedikit sebanyak sudah melekat dekat PAS, dulu PAS kata UMNO najis sebab tu tak mau Muhabalah dengan UMNO, skang nasib ler...apa nak buat, terima ajer le..


Elizabeth dah hilang dara

Ini orang sudah berjaya raih simpati oooo, semua paper hari ni siar gambar dia nangis....akhbar cina, akhbar omputeh semua siar gambar dia dalam keadaan tertekan. manyak bijak oo ini olang, Anwar pun sama tak bagi dia letak jawatan, yang jahat dalam kes ini ialah pemuda Melayu ....
Tak pasal-pasal teguran Agung terhadap pembangkang olang sudah tak ambik peduli, semua berpusu2 nak tengok gambar aksi tak senonoh atau senonoh ini punya olang, manyak bijak Anwar oooo....
Pada aku aa semua olang sudah kena main aaa dengan ini olang.

17 Februari 2009

Elizabeth Wong bogel atau UMNO/BN kena main?

Bila dikatakan tersebar photo bogel awek cun yang ada kuasa dalam PKR, kuncu UMNO diketuai Khir Toyo beria-ia mendesak exco itu meletak jawatan, tidak bermaruah kononya, walhal aksi photo wanita itu hanya koleksi peribadi kerana dirakamkan dalam bilik tidur, kala tanya Khir Toyo pun belum tentu dia pakai kain dalam bilik tidur..hua hua hua, bukan adegan terlampau seperti Chua Soi Lek. Silap-silap PKR dan Elizabeth Wong dapat simpati dari masyarakat seperti apa yang terjadi kat Nasya Aziz. Skang wanita MCA pun dah bagi sokongan moral kat awek cun PLR tue....

Mungkin UMNO terlalu obses dengan apa yang berlaku kat Perak baru-baru ini, sebab itu beria-ia ingin menjadi hero. Tapi aku rasa Obses tak bertempat...mungkin nak jadi hero sebelum pemilihan ketua UMNO berlaku kut...

Sampai hari ini aku pun tak jumpa lagu pic bogel awek cun PKR tue, dan ia hanya diperbesarkan sahaja. Andai benar tuntutan UMNO dipenuhi, aku tak rasa BN akan menang pun dalam pilihanraya DUN Bukit Lanjan tue, ingat kawasan tue PKR menang majoriti dekat 5 ribu mengalahkan calon MCA. Agaknya dalam situasi sekarang kalau ada pilihanraya melibatkan kawasan majoriti bukan Melayu atau kawasan bandar , UMNO dan geng sekutunya BN boleh menang ke?

Anwar ni kalau boleh dia nak adakan setiap masa pilihanraya kecil, kerana dengan mengadakan pilihanraya kecil dia akan dapat mengekalkan momentun kekuatan PKR yang sedikit terjejas dengan apa yang berlaku di Perak baru baru ini. Cuba bayangkan apa agaknya persepsi orang Sarawak jika PKR dan pembangkang asyik menang sahaja dalam pilihanraya kecil,...pikir pikir lah sendiri yer wahai orang UMNO...

Melayu tidak adil, dikriminasi....ramai orang cina sudah tidak kaya

KEKAYAAN yang dimiliki oleh 40 individu terkaya Malaysia telah susut sebanyak RM75.6 bilion ($31.69 bilion) daripada RM171.9 bilion setahun sebelumnya kepada RM96.30 bilion sehingga 16 Januari ini di tengah-tengah kemelesetan pasaran saham global, menurut kaji selidik yang dijalankan oleh Malaysian Business.

Kaji selidik majalah itu mendedahkan bahawa separuh daripada mereka merekodkan penurunan 50 peratus dengan hanya 14 hartawan pada ketika ini, kurang lima berbanding tahun lalu.

Malaysian Business dalam terbitan 16 Februarinya menamakan 'Raja Gula', Tan Sri Robert Kuok, sebagai individu terkaya di Malaysia dengan kekayaan berjumlah RM26.6 bilion.

Namun, kekayaan Kuok yang mencatat rekod RM58.1 bilion tahun lalu, telah susut sebanyak RM31.5 bilion.

Pesaing rapatnya, T. Ananda Krishnan, mencatatkan RM20.1 bilion.

Di tempat ketiga ialah Tan Sri Teh Hong Piow dengan kekayaan berjumlah RM8.15 bilion.

Sementara itu, Tan Sri Lee Shin Cheng berada di tempat keempat dengan jumlah kekayaannya berkurangan kepada RM7.4 bilion.

Menduduki tempat kelima dengan kekayaan berjumlah RM4.5 bilion, menurun daripada RM11.1 bilion sebelumnya, adalah Tan Sri Quek Leng Chan.

Individu lain dalam senarai 10 teratas adalah Puan Sri Lee Kim Hua, balu mendiang pengasas kumpulan Genting, Tan Sri Lim Goh Tong (RM3.5 bilion); Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary dari Yayasan Albukhary (RM3.2 bilion); Tan Sri Vincent Tan (RM1.8 bilion), Tan Sri Tiong Hiew King dari Kumpulan Rimbunan Hijau (RM1.6 bilion); dan Tan Sri Azman Hashim dari kumpulan Amcorp (RM1.4 bilion).

Majalah itu menyatakan bahawa selain Puan Sri Lee dari Genting, muka baru yang lain dalam senarai individu terkaya adalah adik-beradik dari kumpulan YTL, Datuk Yeoh Soo Min dan Datuk Yeoh Soo Keng.

Datuk Kamarudin Meranun dari AirAsia membuat penampilan semula setelah setahun tiada dalam senarai

12 Februari 2009

Oh! dunia percayalah pada Anwariza...


Ohhhhhhh lihatlah dunia.... Anwariza tidak harus dipersalahkan dengan apa terjadi dekat Perak, yang salah adalah Lim kit Siang dan Haji hadi sama seperti yang Raja Petra tulis dalam blognya, Anwariza orang baik , berbudi bahasa, Anwariza tidak pernah merogol jejaka, Anwariza gadis yang baik lemah lembut dan sopan santun, percayalah...
Anwariza tidak pernah rasuah orang, Anwariza tidak pernah ada hubungan sulit dengan Wolfowitz, Michael Camdesus, George Soros dan AL Gore , mereka tu jejaka idaman Anwariza sahaja tidak lebih dari itu...percayalah..
Lagi satu Anwariza pun takde hubungan dengan Pak Gusdur dan juga Amin Rais, mereka yang gila meroyan nak kat Anwariza...percayalah...

11 Februari 2009

10 Februari 2009

Resume : Anwariza si gadis Ayu

Nama glamer : anwariza
tarikh lahir : 10 ogos 1974
Latar belakang:
Status: ?
Latar belakang:
-Tahun 1999, beliau telah dijatuhkan hukuman penjara sehingga enam tahun kerana didapati bersalah di atas kesalahan penyalahgunaan kuasa.
Pernah dibicarakan atas kesalahan merogol beberapa jejaka
-Pendidikan : Sekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Stowell, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. meneruskan pengajian persekolahan menengahnya di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dari tahun 1960 hingga 1966. Semasa di MCKK, beliau aktif dalam Persatuan Bahasa Melayu dan wakil pemidato sekolahnya.
-Tahun 1967, beliau melanjutkan pelajaran tinggi di Universiti Malaya dalam Pengajian Melayu (Sastera).
Pencapaian kerjaya
Menjadi Presiden Kesatuan Kebangsaan Penuntut Muslim Malaysia 1968.
1971 menubuhkan Angkatan Belia Islam Malaysia , 1973 Penasihat Majlis Belia Bangsa-Bangsa Bersatu. 1979 Menerima Pingat Utama Iqbal 100 Tahun oleh Presiden Zia Ul Haq, Presiden Pakistan.
Ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri,(ISA) 1974-1976 kerana demonstrasi jalanan di Universiti Malaya berhubung kemiskinan tragis di Baling, Kedah.
-Pada 29 Mac 1982 meninggalkan Angkatan Belia Islam Malaysia ( ABIM ) menyertai UMNO. Terdapat 40000 ahli ABIM ketika itu. Sesetengah pemimpin ABIM bertindak menjauhkan diri daripada ABIM kerana menganggap ABIM tidak mempunyai maruah lagi, pengasasnya mudah dibeli.
- Pernah dianggap sebagai 'Pemimpin al Khahfi' oleh ahli-ahli PAS dan benar-benar berharap Anwariza akan menyertai PAS. . Keengganan Anwariza menyertai PAS menyebabkan ada yang menuduh Anwariza sebagai kecewa dan mengaku kalah sebelum berperang dengan UMNO.
-Bertanding di kerusi parlimen Permatang Pauh di atas tiket UMNO dalam dalam tahun 1982. Beliau menang dengan majoriti yang besar. Beliau kemudian dilantik sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.
-Dalam tahun yang sama Anwariza menewaskan Haji Suhaimi Kamarudin, penyandang, untuk menjadi ketua Pergerakan Pemuda UMNO. Anwariza kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi menteri penuh sebagai Menteri Belia, Kebudayaan dan Sukan.
1987 memenangi jawatan Naib Presiden UMNO dan kemudiannya dilantik sebagai Menteri Pendidikan.
-Menteri Kewangan dalam tahun 1991. Dalam tahun 1993 Anwariza menewaskan Ghafar Baba untuk menjadi Timbalan Presiden UMNO dan kemudian dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia.
-Pernah dipilih menjadi Presiden Persidangan Tahunan UNESCO dan Pengerusi Jawatakuasa Pembangunan dalam mesyuarat besama Bank Dunia dan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF).Kerana sumbangannya terhadap kesefahaman antara kebudayaan beliau di anugerahkah ijazah kedoktoran kehormatan oleh Ateneo de Manila University dan anugerah presiden oleh Georgetown University.
-Dilantik Pengerusi Jawatankuasa Bank Dunia / Dana Kewangan Antarabangsa pada 1 April 1998. Beliau mula berkenalan dengan Presiden Bank Dunia, James Wolfenson dan Ketua Pengarah Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Michael Camdessus.
-1998 dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan presiden UMNO.
-Salah seorang yang menandatangani surat 'sokongan' deklarasi "Annapolis Summit" yang mengiktiaf kewujudan Israel kepada Presiden George W. Bush dan Secretary of State, Condoleezza Rice, pada 10 October 2007.
-2008 Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat dan ketua Pakatan Rakyat. Ahli Parlimen Permatang Pauh,
-Pernah menerajui Foundation For the Futere (FFF) yang dibiayai oleh US.
-Terlibat dengan International Council on Foreign Relations (CFR) dan International Crisis Group (ICJ) .
-Akhbar Jerusalam Post (Israel) pernah mewawarkan Anwar bakal Perdana Menteri Malaysia.
Hobi
-menunggang kuda dan bermain bot ski. Anwariza pernah jatuh dari kuda dan menerima rawatan beberapa bulan, pernah menjadi pengerusi Persatuan Equestarian Malaysia.

Anwar si Gadis Ayu...



Tak semena-mena Adun bukit selambau telah letak jawatan adun, alasannya mendapat tekanan daripada BN. Agaknya permainan apa ni, batu seremban ker? atau pondok-pondok. Aku rasa ini adalah permainan terbaru manusia bernama Anwar semata-mata nak pulihkan reputasi PKR yang jatuh merudum bak jatuh dalam longkang gara-gara dua adunnya telah lompat parti.


Maka diarahkan india keling tu letak jawatan dan buat kenyataan ditekan BN, agaknya orang PKR dan PAS suka la kut dengan skandal dimiliki oleh Adun tersebut, ye la dikatakan mendapat tekanan dari BN sahaja.

Kalaulah benar Anwar yang mengarahkan India keling tu letak jawatan dan semata-mata ingin meraih populariti, Anwar ni memang sial sanggup gunakan rakyat untuk kepentingan dirinya...
Kalau benar Adun tu terlibat skandal kenapa beliau tidak meminta maaf dengan seluruh rakyat di kawasan Bukit Selambau? yang disalahkan adalah BN, ini yang aku pelik dan ajaib apa kaitan BN dengan skandal india keling cap Hindraf ni...adakah BN yang upah teman wanita india keling tue? he he..Lu pikirlah sendiri.

Gus Dur- Bapak Pluralisme Indonesia


Semalam orang Cina di seluruh dunia meraikan hari Chap Goh Meh menandakan tamatnya perayaan Sambutan Tahun Baru Cina. Di Indonesia perayaan yang dikenali sebagai Imlek ini telah berlangsung dengan meriah tetapi sederhana di seluruh kota besar, terutama di Jakarta.

Kaum Cina Indonesia merupakan 5 peratus daripada 245 juta penduduk di negara yang mempunyai 17,000 pulau ini dan mereka amat berterima kasih kepada Gus Dur, mantan presiden keempat Indonesia.

Gus Dur atau nama lengkapnya Haji Abdurrahman Wahid, 69 tahun, ialah cucu pengasas Nahdlatul Ulama, badan Muslim terbesar Indonesia.
Sikapnya yang memperjuangkan pluralisme telah mendorong The Simon Wiesenthal Center (sebuah pertubuhan Yahudi) di Amerika Syarikat menganugerahinya Pingat Pejuang.

Walaupun buta, beliau telah menjadi presiden bermula 20 Oktober 1999 sehingga 23 Julai 2001. sewaktu memrintah Gus Dur telah membuang Intruksi (arahan) Presiden (Inpres) No. 14/1967 yang dilaksanakan presiden Suharto.

Tahun 1967, ketika Jeneral Suharto mula berkuasa beliau telah melarang kaum Cina merayakan pesta agama dan adat istiadat di depan umum tetapi hanya boleh dilakukan dalam lingkungan keluarga. Ini dilakukan dengan alasan untuk menyatukan bangsa Indonesia.

Semenjak itu antara tahun 1967 hingga 1999, kaum Cina dilarang mengadakan pesta agama dan budaya, arahan ini dilakukan dengan hasrat orang cina di Indonesia bukan lagi dikenali sebagai orang cina tetapi orang Indonesia.

Pada masa tersebut tidak ramai orang Cina menjadi pegawai awam, anggota parlimen atau menjadi pemimpin pemerintahan seperti bupati (pegawai daerah), gabenor dan menteri kabinet.

Gus Dur berasa larangan itu bersifat diskriminasi dan hujahnya, jika warga Indonesia yang lain boleh pergi ke masjid, gereja atau kuil Hindu, mengapa orang Cina dilarang ke kuil /Tokong.

Tetapi yang betul2 mengambil tindakan menghargai cuti Tahun Baru Cina bukan Gus dur tetapi, Presiden kelima Indonesia, Megawati Sukarnoputri yang menerajui tampuk pemerintahan Indonesia selepas itu, beliau semasa memerintah telah mengisytiharkan Tahun Baru China sebagai hari libur atau cuti nasional.

Selepas era reformasi, beberapa tokoh Cina muncul di persada nasional seperti Encik Kwik Kian Gie dalam jemaah kabinet Gus Dur.
Encik Alvin Lie pula dipilih sebagai anggota parlimen yang mewakili Parti Amanat Nasional (PAN). Mari Elka Pangestu pula kini menteri perdagangan dalam kabinet Presiden Susilo Bambang Yudhoyono.

Kini ramai tokoh Cina menjadi pegawai tinggi contohnya Basuki Tjahaja Purnama kini bupati Bangka dan Christiandy Sanjaya pula timbalan gabenor Kalimantan Barat.
Dahlan Iskan, ketua editor akhbar Jawa Pos, pula telah mempopularkan istilah 'Tionghua' sebagai ganti perkataan 'Cina'.

Dulu orang Cina di Indonesia perlu menggunakan nama bahasa Jawa atau Indonesia, kini tidak perlu lagi berbuat demikian. Misalnya, pada zaman Suharto, nama Soe Hok Djien kurang dikenali berbanding nama Indonesianya, Profesor Arif Budiman. Nio Hap Liang, pemain badminton terkenal Indonesia, lebih dikenali sebagai Rudy Hartono.

Perubahan besar ini telah menaikkan nama Gus Dur sebagai 'bapak pluralisme'
.


08 Februari 2009

Perak dah bertukar Emas, jadi rebutan








Tak sangka pulak Perak dah jadi Emas, menjadi rebutan pelbagai pihak, dari dulu sampai sekarang. Jika kita imbas balik sejarah Perak, ada mencatatkan kumpulan Hai San dan Gee Hin bergaduh dan berperang kat daerah Larut hingga menyebabkan pertumpahan darah berlaku. Dikatakan terdapat 3 perang tercetus bermula 1961 hingga 1973 yang paling hebat ialah perang ke tiga kerana melibatkan kematian orang cina yang paling ramai iaitu hingga menjangkau 3000 orang.
Punca perbalahan kumpulan Gee Hin dan Hai San ini dikaitkan dengan faktor ekonomi iaitu merebut kawasan lombong timah dan saling nak tunjuk kuasa siapa paling hebat. Perang ini juga telah menyebabkan Menteri Larut Ngah Ibrahim terpaksa meminta bantuan British akhirnya. Pada masa itu Raja Ismail yang memerintah Perak diceritakan gagal menyelesaikan permasalahan ini kerana beliau juga mengalami masaah dalaman iaitu perebutan tahta Sultan oleh Raja Abdullah.

Ekoran Perang Gee Hin dan Hai San ini telah menyebabkan situasi di negeri Perak ketika itu tidak stabil hingga menyebabkan British mula campur tangan dalam politik Perak, akhirnya temeterailah perjanjian Pangkor pada 1874. Kesan utama perjanjian yang diaturkan oleh Sir Andrew Clarke ialah negeri Melayu terpaksa menerima residen Brtish J.W.W. Birch sebagai penasihat. Maka bermulalah era campur tangan British Di Tanah Melayu.

Tahun 2009 sejarah tu dah macam nak mula kembali tetapi versi dah berbeza bila dua pihak iaitu BN dan PR saling mendakwa mereka yang tengah berkuasa, cuma tak pasti sape jadi kumpulan Hai San dan sape kumpulan Gee Hin. Dan tak tau juga sape jadi Raja Abdullah sape jadi Raja Ismail.


Harap-harap orang Perak dapat belajar dari sejarah, kalau dulu yang banyak mati adalah orang Cina namun sekarang tak tau sape yang akan mati. Harap ini dijadikan iktibar oleh semua pihak, sebarang kelekaan akan mendatangkan kesan kepada negeri Perak sendiri dan mungkin kepada Malaysia amnya.

Ingat sejarah Perak memainkan unsur penting dalam susur galur sejarah Tanah Melayu hingga tertubuhnya negara malaysia.

Adakah Perak sekali lagi akan mencetus sejarah baru?
















Mosab akan dilatih seperti Obama?




Melihat kepada Mosab Hassan Yousef , disebut-sebut sebagai seorang anak muda luar biasa dengan kisah hidup yang luar biasa pula. Dia adalah putera seorang pemimpin berpengaruh HAMAS di Tebing Barat Palestin yang diragut dari sebuah keluarga Islam yang taat. Sewaktu ditemuramah beberapa bulan lepas (Oleh Avi Issacharoff 31/07/2008), usianya berumur dalam 30an, ia menghadiri gereja evangelis Kristian di Barabbas Road, San Diego, California. Ia murtad dari Islam, meninggalkan keluarganya di Ramallah dan sedang mencari suaka di AS.

adakah Mosab akhirnya akan menjadi seperti Obama?

Pada saya wawancara eksklusif dengan FOX News ini, adalah termasuk dalam projek awal puak Zionis menggunakannya bagi menyerang Islam dan pertubuhan sah yang dapat sokongan majority rakyat Palestin dalam pilihan raya lalu, iaitu HAMAS. Sila renung temuramahnya dengan Jonathan Hunt dari Fox News.


JH (Jonathan Hunt): Mengapa, setelah 25 tahun, anda berubah?
MHY (Mosab Hassan Yousef): Saya percaya bahawa semua tembok yang didirikan Islam selama 1400 tahun terakhir ini tidak lagi eksis. Mereka tidak mengakui ini. Mereka mendirikan tembok-tembok ini dan membiarkan orang bodoh kerana mereka takut. Mereka tidak ingin orang membahas apapun tentang realiti Islam, tentang pertanyaan-pertanyaan penting mengenai Islam dan mereka meminta kepada para pengikut mereka, 'Jangan tanya tentang hal-hal tertentu itu.'
Tapi kini, orang sudah memiliki media. Jika seorang ayah mengurung puterinya dirumah, puterinya akan duduk dibelakang komputernya dan melancong keseluruh pelosok dunia (via internet). Jadi, orang ramai boleh dapatkan informasi, pengetahuan, searching engines, dengan mudah bagi siapapun untuk mempelajari Islam, dan agama-agama lainnya. Tidak dari sudut pandang Islam sahaja, namun dari sudut perspektif lain. Jadi dalam 25 tahun nanti, ini jelas akan membawa perubahan besar dalam dunia Arab dan Muslim.


JH; Anda berbicara dari sebuah perspektif unik, sebagai lelaki yang tidak saja dibesarkan dalam keluarga Islam tetapi sebagai sebahagian dari organisasi yang dianggap sebagai kekuatan ekstrim dalam Islam, HAMAS! Apakah realiti Islam? Kau mengatakan orang tidak melihat realitinya; Apa realiti Islam itu?


MHY: Ada dua fakta yang tidak difahami oleh Muslimin... Saya perkirakan, lebih dari 95% Muslimin tidak mengerti agama mereka sendiri. Islam muncul dalam bahasa yang jauh lebih keras daripada bahasa yang digunakan Muslimin sekarang, sehingga mereka tidak tahu .. mereka hanya bergantung diri kepada para ulama untuk mendapatkan pengetahuan tentang agama ini. Kedua, mereka tidak tahu apapun mengenai agama-agama lain. Masyarakat Kristian yang hidup sebagai minoriti dalam sebuah masyarakat majoriti Muslimin lebih memilih untuk tidak bercakap mengenai Jesus Kristus kerana itu terlalu bahaya bagi mereka.


Jadi, semua pandangan Muslim mengenai agama lain dibumi ini hanya datang dari sudut pandang Islam. Nah, realiti inilah yang tidak difahami kebanyakan orang! Jika orang itu, jika Muslimin, mulai tahu agama mereka dan melihat kandungannya yang mengerikan itu, mereka akan mulai tahu bagaimana ini semua terjadi ... kerana kebanyakan ulama hanya berfokus pada hal-hal tertentu dari Islam. Ini kerana mereka sangat malu untuk membahas hal-hal yang luar itu.


JH: Contohnya?
MHY: Saperti isteri-isteri Muhammad, misalnya. Kau tidak akan pernah mendengar khutbah di mesjid mengenai isteri-isteri Muhammad, yang mungkin lebih dari 50 orang itu, walau tidak ada satupun yang tahu, by the way. Tanyalah sendiri kepada majoriti Muslimin, dan mereka tidak tahu menahu mengenai fakta ini. Jadi, mereka malu membahas ini, mereka cuma bercakap tentang kejayaan Islam, kemenangan-kemenangan yang dicapai Muhammad. Tetapi, bila mereka pandang diri sendiri, mereka akan lihat bahawa mereka sebenarnya kalah. Mereka bodoh, tidak dididik, tidak mampu memimpin dunia seperti yang mereka harapkan. Oleh kerana itu mereka ingin kembali kepada masa jaya dengan melakukan apa yang dilakukan Muhammad, tidak peduli bahawa hal itu terjadi 1,400 tahun lalu dan tidak akan berulang lagi.



JH: Apakah mereka ingin menghancurkan agama Kristian?
MHY: Memang, Islam sudah hancurkan Kristian sejak mula lagi, Muslimin tidak mengaku bahawa mereka menusuk hati Kristian dengan mengatakan bahawa Jesus tidak mati di salib. Muslimin menganggap bahawa inilah caranya menghormati nabi Isa. Ini yang dilakukan kaum Muslimin. Mereka tidak tahu bahawa inilah bahagian yang paling penting dari agama Kristen.. Salib! Jadi, mereka berpandangan sempit, mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan, dan inilah asal usul segala idea jahat dibelakang agama yang bernama Islam ini!



JH: Apakah peristiwa khusus yang mulai mengubah pendapat anda tentang Islam?
MHY: Sejak kecil saya sudah memiliki sejumlah pertanyaan sulit, bahkan keluarga saya sering mencela saya, 'Kau memang anak keras kepala dan kami susah nak jawab pertanyaan-pertanyaanmu. Mengapa kau tanya yang bukan-bukan? Inilah mulanya. Namun saya merasa bahawa semuanya.. dan ayah saya adalah contoh bagus bagi saya, kerana ia memang orang jujur dan bersahaja, sangat baik terhadap ibu saya dan terhadap kami, dan membesarkan kami dengan prinsip-prinsip pengampunan. Nah, oleh kerana itu saya menyangka semua orang Islam begitu.
Ketika saya berusia 18 tahun, dan saya ditahan orang Israel dan meringkok di sebuah penjara Israel. Tetapi disana HAMAS memiliki kontrol atas anggota mereka didalamnya dan saya melihat HAMAS menyiksa orang dengan sangat parah.



JH: Maksudmu, anggota HAMAS saling menyiksa sesama anggotanya?
MHY: Pemimpin HAMAS! Pemimpin-pemimpin HAMAS yang kita kini saksikan di TV sekarang, dan pemimpin besar, bertanggung jawab atas penyiksaan terhadap anggota-anggota mereka sendiri. Mereka tidak menyiksa saya, tetapi ini tetap sebuah shock bagi saya, melihat mereka menyiksa sesama anggota mereka, menusuk kuku-kuku dengan jarum, membakar tubuh mereka, dan juga banyak yang dibunuh.



JH: Mengapa mereka membunuh orang-orang mereka sendiri?
JH: Kerana curiga bahawa mereka telah bekerja sama dengan pihak Israel.. bekerjasama dengan penjajah Israel melawan HAMAS... Jadi ratusan orang jadi korban. Saya menyaksikan penyiksaan ini selama setahun. Nah, itulah titik perubahan paling besar dalam hidup saya. Saya mulai membuka mata saya. Tetapi saya masih merasa bahawa ada Muslimin baik dan ada Muslimin jahat. Muslim baik, seperti ayah saya, dan Muslimin buruk seperti orang-orang HAMAS ini yang menyiksa rakan-rakan sendiri. Nah, itulah permulaan mata saya terbuka lebar.



JH: Anda berbicara tentang Muslimin baik, seperti ayah anda, tetapi anda tetap saja meninggalkan agama ayah anda. Bukankah kamu boleh jadi Muslim yang baik seperti ayah anda?


MHY: Ya, inilah realitinya. Saya mendalami agama Kristian yang asalnya saya salah faham keseluruhannya, kerana saya mempelajarinya dari sudut Islam, padahal tidak ada satupun yang benar tentang Kristian kalau dipelajari dari sudut Islam.. Ketika saya mendalami Injil perlahan-lahan, ayat demi ayat, saya pastikan dulu bahawa ini kitab Tuhan, pernyataan Tuhan, sehingga saya mulai memandang Injil dengan cara berbeda. Tidak mudah bagi saya untuk mengatakan bahawa Islam adalah salah. Islam adalah ayah saya.


Saya dibesarkan untuk satu ayah, 22 tahun untuk ayah itu.. dan seorang ayah lain datang kepada saya dan mengatakan, 'Maaf, sayalah ayahmu!’ Dan saya tersentak, 'Apa maksudmu? Saya ada ayah saya sendiri, dan dia adalah Islam!' Dan lalu ayah Kristian mengatakan kepada saya, 'Tidak, sayalah ayahmu! Saya berada dalam penjara, dan ini (Islam) bukan ayahmu.'. Ya, itulah yang terjadi. Tidak mudah untuk percaya bahawa (Islam) bukan ayahmu lagi. Jadi saya harus mendalami Islam sekali lagi dari sudut pandang lain untuk menyedari semua kesalahan.
Kesalahan-kesalahan besar nampaknya, tidak hanya terhadap Muslimin, yang nilai-nilainya saya benci... Saya tidak suka tradisi manapun yang hanya menyulitkan kehidupan orang, juga bagi umat manusia. Pada umat manusia! Manusia saling membunuh atas nama Tuhan. Ya, mulailah saya dengan pasti menyimpulkan bahawa problemnya adalah Islam, bukan Muslimin. Saya tidak dapat membenci Muslimin kerana Tuhan mencintai mereka dari permulaan.
Dan Tuhan tidak menciptakan sampah. Tuhan menciptakan orang-orang baik yang dicintaiNya, tapi Muslimin adalah orang-orang sakit (sick), mereka memiliki pemikiran berbeda. Saya tidak lagi membenci mereka tapi saya sangat sedih melihat mereka dan satu-satunya cara bagi mereka untuk berubah adalah dengan mengenal siapa Tuhan dan mana jalan sebenarnya.


Masjid di Gaza dimusnahkan olet tentera yahudi dalam serangan membuta tuli ke atas Gaza tempohari.

JH:Apakah kamu tidak bimbang dengan kenyataan-kenyataan semacam ini, dan mengingatkan latar belakang, kamu akan diperhatikan yang juga boleh meningkatkan kesulitan, kebencian antara Kristian dan Muslim di dunia pada masa ini?
MHY: Ini boleh terjadi kalau seseorang Kristian datang kepada Muslim dan berbicara mengenai realiti Islam. Tetapi Kristian memang sudah ditempatkan dalam daftar musuh mereka anyway, bahkan sebelum mereka membuka mulut mengenai Islam lagi. Jadi, jika kamu pergi kepada mereka sebagai Kristian, Muslim akan langsung merasa tersinggung dan membencimu.. dan ini jelas akan meningkatkan jurang antara kedua agama. Tetapi apa yang membuat orang seperti saya boleh berubah?
Beberapa tahun lalu, ketika saya disana, Tuhan membuka mata dan juga otak saya dan saya menjadi orang yang berubah total. Jadi sekarang, saya boleh melakukan kewajiban ini, kamu sebagai Kristian boleh bantu saya melakukannya, tetapi kamu mungkin tidak sanggup. Muslim kini tidak lagi memiliki alasan, sekarang.



JH: Bagaimana sulitnya proses meninggalkan keluargamu dan rumahmu?
MHY: Ibarat mencabut kulit dari tulang saya, begitu kira-kira. Saya cinta keluarga saya, mereka cinta saya. Dan adik-adik saya seperti putera saya sendiri. Saya membesarkan mereka. Basically, ini keputusan terbesar dalam hidup saya. Saya tinggal semuanya, tidak hanya keluarga saja. Jika kamu memutuskan untuk murtad dari Islam ke Kristian, tidak cukup untuk mengatakan goodbye dan thank you. Tidak cukup!
Kamu juga membelakangi budaya, peradaban, tradisi, masyarakat, keluarga, agama, Tuhan atau apa yang ku sangka sebagai tuhan selama bertahun-tahun! Jadi, ini sangat complicated. Orang menyangka itu mudah, seperti benda kecil. Kini di AS saya mendapatkan kebebasan saya and it's great, tetapi dilain pihak, tidak ada yang boleh mengganti famili... berat sungguh kehilangan family.



JH: Jadi, kau kehilangan keluarga?
MHY: Keluarga saya terdidik dan ini juga sulit bagi mereka. Mereka meminta saya berkali-kali, khususnya selama dua hari pertama, untuk menyembunyikan agama saya yang baru ini dan tidak mengumumkannya di media. Tapi saya diwajibkan Tuhan untuk mengumumkan namanya dan memujanya keseluruh dunia kerana penghargaan bagi saya adalah bahawa ia akan melakukan hal yang sama bagi saya. Jadi, saya lakukan ini sebagai sebuah kewajiban. Saya ingin tahu berapa orang yang dapat melakukan apa yang saya lakukan sekarang ini. Saya belum jumpa satu orangpun. Saya mesti kuatkan diri. Ini cabaran yang sangat besar.
Ini keputusan yang sangat besar dalam hidup saya. Saya tidak main-main. Saya tidak melakukan ini untuk kebahagiaan dunia. Saya melakukannya untuk satu alasan saya: saya percaya. Setiap hari orang menderita kerana kepercayaan yang salah. Saya boleh membantu mengeluarkan mereka dari lingkaran tidak berkesudahan ini... lingkaran yang disediakan syaitan untuk mereka.



JH: Kamu masih sempat bercakap dengan ayah kamu?
MHY: Tak sempat untuk berkomunikasi dengan ayah saya, dia sekarang berada di penjara dan tidak ada telelefon di penjara.



JH: Apakah anggota keluargamu tidak bercerita kepada kamu tentang reaksi ayahmu?
MH: Mereka memang mengunjunginya. Tetapi sampai sekarang saya tidak tahu bagaimana reaksinya, tapi saya yakin ia sangat sedih tentang keputusan saya ini. Tetapi dia juga akan faham kerana dia tahu saya dan dia tahu saya bukan jenis orang yang mengambil keputusan secara enteng, tanpa kepercayaan kuat.



JH: Apakah kamu semakin menyulitkan posisi diantara sesama anggota HAMAS?
MHY: Jelas! Keluarga saya, termasuk ayah saya harus menanggung beban atas keputusan saya ini. Ini bukan keputusan mereka. Ini keputusan saya, tetapi mereka tetap harus menanggung beban dan saya minta, saya berdoa bagi ayah, semua kakak dan adik saya di gereja ini.. selalu berdoa setiap kali bagi mereka.. Tuhan, bukalah mata mereka, pemikiran mereka, untuk datang kepada Kristus. Dan berikan rahmatMu kerana mereka juga perlu menanggung salib ini bersama saya.'



JH: Ceritakan kepada kami tentang HAMAS dan cara kerjanya. Apakah HAMAS sebuah organisasi Islam yang murni, sehingga dimatamu disitulah kesalahan mereka. Atau ada hal-hal lain dalam HAMAS yang kamu tidak suka? Atau kamu menganggap HAMAS sebuah organisasi baik? Apa arti HAMAS bagi dirimu?
MHY: Ya, dimanapun ada orang baik. Sesungguhnya Tuhan memang menciptakan orang-orang baik. Saya kenal banyak orang yang mendukung HAMAS tetapi tidak pernah terlibat dalam serangan teroris, misalnya. Mereka hanya mengikuti HAMAS kerana cinta Tuhan dan mengira bahawa HAMAS mewakili Tuhan. Mereka tidak tahu sama sekali, mereka tidak mengenal Tuhan yang sebenarnya dan mereka tidak pernah mendalami agama Kristian. Tetapi HAMAS sebagai wakil Islam.. Ini adalah problema besar!Problemnya bukan HAMAS, bukan orangnya. Akar masalahnya adalah Islam itu sendiri sebagai sebuah idea, sebuah ideologi. HAMAS sebagai sebuah organisasi. Jelas, termasuk pemimpinnya dan ayah saya, mereka bertanggung jawab atas semua kekerasan yang terjadi oleh organisasi itu. Saya tahu mereka menganggap diri sebagai reaksi atas agresi Israel.. Tetapi tetap saja, mereka sebahagian darinya dan perlu mengambil keputusan dalam operasi-operasi melawan Israel, termasuk membunuh banyak orang awam.



JH: Kau percaya Israel tidak salah dalam konflik ini?
MHY: Okupasi memang buruk. Tetapi kami disini berbicara tentang idea. Israel memiliki hak untuk membela diri, tidak ada yang boleh membantah ini. Kadang-kadang mereka menggunakan terlalu banyak agresi terhadap penduduk. Kadang-kadang banyak penduduk tewas kerana tentera Israel kurang bertanggung jawab, mengenai bagaimana mereka memperlakukan orang di checkpoints (pos-pos penjagaan).
Pesan saya kepada tentara Israel, setidaknya perlakukan orang dengan cara sepatutnya di checkpoints. Tetapi ini bukan masalah antara- bangsa, ini mengenai idea-idea yang salah pada kedua pihak dan satu-satunya cara untuk keluar dari lingkaran syaitan ini, adalah dengan mengenal prinsip-prinsip yang dibawa Jesus ke bumi ini, grace, love, forgiveness. Tanpa ini, mereka tidak akan pernah maju ataupun mematahkan lingkaran tak berkesudahan ini.



JH: Kamu percaya bahawa Israel akan mengadakan perjanjian damai dng HAMAS?
MHY: Tidak mungkin. Ini seperti api co-exist dengan air. Tidak mungkin! HAMAS boleh main politik selama 10 tahun, 15 tahun; tetapi tanya saja setiap pemimpin HAMAS, 'Okey, apa yang akan terjadi setelah itu? Apakah kamu akan co-exist dengan Israel untuk selamanya?' Jawabannya sudah pasti, tidak!... Kecuali mereka melakukan sesuatu yang melanggar Quran. Tetapi itu sudah ideologi mereka dan mereka tidak akan berganjak darinya. Jadi, tidak mungkin. Ini bukan soal Israel, bukan soal HAMAS, ini menyangkut kedua ideologi. Tidak mungkin.



JH: Kamu tidak takut dibunuh kerana mengutarakan hal-hal semacam ini yang memang akan diridhoi oleh Quran?
MHS: Mereka kena bunuh pemikiran-pemikiran saya terlebih dahulu. Tetapi pemikiran-pemikiran saya sudah beredar luas. Jadi, bagaimana mereka akan membunuh pemikiran saya? Bagimana mereka akan membunuh pendapat-pendapat yang saya miliki? ...Mereka boleh bunuh tubuh saya, tetapi tidak jiwa saya.



JH: Kamu pernah diancam?
MHY: No, not really. Jujur saja, banyak Muslim dan pemimpin Muslim di AS ini, di masyarakat Eropah… mencoba mencari saya. Mereka menelefon keluarga saya, ibu saya untuk mengetahui cara menghubungi saya. Mereka mengatakan kepada ibu saya, 'Kami ingin membantunya.'



JH: Mereka percaya kamu perlu bantuan?
MHY: Ya, mereka fikir saya dimanipulasi oleh orang-orang Kristian. Nah, disinilah mereka salah total. Saya sudah menjadi Kristiann utuk waktu lama dan tidak seorangpun tahu. Sudah selama beberapa tahun sekarang. Tetapi sekarang saya baru mengumumkannya. Mereka tahu saya berpendidikian dan mendalami Islam dan Christianity. Ketika saya mengambil keputusan, ini, bukan kerana saya kena jampi-jampi atau mencoba meyakinkan saya. Ini 100% keputusan saya seorang diri.



JH: Apa pesanmu kaum Muslimin yang mendengarmu pada saat ini?
MHY: Pesan saya adalah, pertama, bukalah pemikiran kamu. Mereka lahir dari keluarga-keluarga Muslim. Inilah.. bagaimana mereka masuk Islam... seperti juga keluarga-keluarga Kristian mahupun Yahudi. Jadi, saya ingin mereka membuka mata, pemikiran mereka dan membayangkan diri mereka tidak lahir dalam keluarga Muslim.. Untuk apa Tuhan memberikan mereka otak? Bukalah hati kamu.. Bacalah Injil. Pelajarilah agamamu, Saya ingin membuka pintu gerbang bagi mereka. Saya ingin mereka bebas. Mereka pasti ingin hidup dengan baik di dunia dengan cara mengikuti Tuhan, dan mereka juga akan bertemu jaminan bagi hidup di akhirat.
Demikian wawancara eksklusif dengan FOX News ini, untuk di perhatikan betul-betul sudut-sudut serangan mereka ke atas Islam. Serangan psikologi yang biadap! Sekian. Wallahu ‘aklam.


Dipetik dari catatan Ibnu Hasyim


Akibat brain wash, anak ketua Hamas jadi Agen Yahudi/Kristian

Mahsab dikatakan murtad akibat di Brain wash semasa ditahan di penjara Israel, sekarang dipergunakan media barat untuk memburukan pemimpin Hamas.

[ SEJENAK sebelum makan malam, Masab (atau Mosab), anak dari ketua Hamas di Tepi Barat yakni Sheikh Hassan Yousef, memandang pada temannya yang menemaninya makan di restoran tempat mereka bertemu. Mereka membisikkan beberapa patah kata dan lalu mengucapkan doa syukur, berterima kasih pada Tuhan Jesus kerana menyediakan makanan di meja makan mereka.
Syeikh Hasan Yousef
Perlu beberapa detik untuk mencerna pemandangan ini: anak dari ketua Hamas yang merupakan tokoh terkenal dari organisasi Islam ekstrimis, seorang pemuda yang membantu bapaknya selama bertahun-tahun dalam aktivitas politiknya, sekarang malah murtad dan jadi Kristen. "Sekarang aku bernama Joseph," katanya.

Masab tahu bahwa dia tidak punya banyak harapan kembali ke tanah suci (Palestin) di dalam hidupnya sekarang. "Aku tahu, aku membahayakan nyawaku dan bahkan kemungkinan besar aku kehilangan ayahku, tapi aku berharap dia akan mengerti hal ini dan Tuhan akan memberi dirinya dan keluargaku kesabaran dan kemahuan untuk membuka mata mereka pada Jesus dan Kristian. Mungkin suatu hari nanti aku dapat kembali ke Palestin dan juga ke Ramallah bersama Jesus, di Kerajaan Tuhan.."

Dia juga tidak menutupi rasa kasihnya pada Israel, atau kebenciannya akan semua hal yang mewakili lingkungan di mana dia dibesarkan: negaranya, agamanya, organisasinya. "Kirim salam pada Israel ya, aku rindu padanya. Aku menghormati Israel dan mengkagumi negara itu," katanya.

"Kamu kaum Yahudi harus waspada: Kamu tidak mungkin, tidak mungkin dapat damai dengan HAMAS. Islam, ideologi yang mereka anut itu, tidak membolehkan mereka berdamai dengan kaum Yahudi. Mereka percaya pada hadis yang mengatakan Nabi Muhammad berperang melawan Yahudi sehingga mereka pun wajib melanjutkan peperangan itu sampai mati."


Apakah ini sebabnya para Muslim melakukan serangan bunuh diri? "Lebih dari itu! Seluruh masyarakat Muslim memuliakan kematian dan teroris bunuh diri. Di dalam budaya Palestin, teroris bunuh diri jadi pahlawan syahid. Sheikh mengajarkan pada para muridnya tentang 'kepahlawanan dalam syahid'."


Meskipun banyak kritik datang dari tempat asalnya, California yang sekarang jadi tempat tinggalnya, tidak dapat menghilangkan kerinduan hatinya. "Aku rindu Ramallah," katanya. "Orang-orang yang berpikiran terbuka… Aku terutama merindukan ibuku, saudara lelaki dan perempuanku, tapi aku tahu bahawa akan sulit sekali bagiku kembali ke Ramallah masa ini.”
Oleh Avi Issacharoff 31/07/2008


Seterusnya….Sambungannya ini dipetik dari Haaretz Weekend Magazine.
MENIKMATI kehidupan barunya di California, USA, Yousef junior betul-betul sedar mengnai wawancaranya ini. Bukan hanya ia akan menyinggung perasaaan keluarganya, ia kini ragu dapat pulang kembali ke Ramallah. "Saya tahu saya mempertaruhkan nyawa saya dan jelas akan kehilangan ayah saya. Tapi saya harap ia akan mengerti ini dan Tuhan akan memberikan dirinya dan seluruh keluarga saya kesabaran dan keinginan untuk membuka mata mereka bagi Jesus dan agama Kristen."


Begini sekilas latar belakang hidupnya..
Namanya kini Masab-Joseph.


"Semasa di sekolah menengah, saya belajar syariah. Tahun 1996, ketika saya berusia 18, saya ditangkap tentara Israel kerana saya ketua masyarakat Islam di sekolah saya. Inilah titik mulanya proses penyedaran saya.


"Sebelumnya saya hanya mengenal HAMAS melalui ayah saya. Sebelumnya saya mengagumi HAMAS, kerana saya mengagumi ayah saya. Tapi setelah 16 bulan dalam penjara, saya baru tahu wajah Hamas sebenarnya. HAMAS adalah organisasi negatif. Sebuah organisasi yang buruk secara fundamental. Dalam penjara Megiddo saya tiba-tiba menyedari apa sebenarnya HAMAS. Pemimpin mereka di penjara (Israel) mendapatkan keadaan (fasiliti dan makanan) yang jauh lebih baik (daripada para tahanan Israel di penjara HAMAS), belum lagi izin kunjungan keluarga mereka dan fasiliti mandi. Sementara orang-orang HAMAS tiada moral, tiada integrity. Tetapi mereka tidak sebodoh Fatah, yang mencuri disiang hari didepan umum. HAMAS mencuri dengan cara diam-diam sambil bersikap macam suci. Cepat atau lambat wang hasil korupsi ini akan mengekang bangsa Palestin sendiri!


“Tidak seorangpun yang tahu benar seluk beluk cara kerja HAMAS. Contoh, saya ingat betul bagaimana keluarga Saleh Talahmeh, anggota tangan militer HAMAS, yang dibunuh Israel, terpaksa menggembel minta bantuan teman-temannya kerana mereka tidak ditinggalkan wang sedikit pun. Pemimpin HAMAS tidak ambil tahu dengan mereka ataupun dengan keluarga syuhada lainnya, sementara anggota-anggota senior sering berpoya-poya diluar negeri, menghabiskan puluhan ribu dollar per bulan untuk membiayai bodyguard saja!"
“Setelah saya keluar dari penjara (Israel), saya kehilangan kepercayaan kepada mereka yang mewakili Islam."


(Semasa wawancara ini, dikatakan ayahnya masih belum tahu kemurtadannya ke Kristen)
Ayahnya macam tak percaya, setelah mengetahui anaknya murtad dan minta suaka ke USA! 'Ya ke?' katanya sambil menunjuk foto puteranya!
"Wawancara ini akan membuka mata ramai orang dan menggoyahkan Islam sampai ke akar-akarnya. Saya tidak berlebihan!"Bagaimana Ia Tertarik Pada Agama Lain?"Ini dimulai 8 tahun yang lalu. Saya berada di Jerusalem dan menerima undangan untuk mendengar ceramah tentang Kristen. Dari situ saya semakin ingin tahu dan mulai membaca Injil dengan diam-diam, sambil meneruskan pelajaran syariah. Ayat seperti ‘Cintailah musuhmu’ sangat mempengaruhi saya..


Saya ketika itu masih Muslim dan tidak pernah menyangka akan murtad. Tetapi setiap hari saya melihat hal-hal mengerikan yang dilakukan atas nama Islam oleh orang Muslim yang menganggap diri 'bangsa terpilih Allah.' Saya kembali mempelajari Quran dan prinsip-prinsip agama itu dan berkesimpulan bahawa Islam salah dan menyesatkan. Muslim meminjam ritual dan tradisi dari agama-agama sekitarnya."“...Saya anggap Islam adalah satu pembohongan besar. Orang-orang yang mewakili Islam lebih memuja Mohammed berbanding Tuhan, membunuh orang-orang tidak bersalah atas nama Islam, memukul isteri mereka dan sama sekali tidak tahu apa itu Tuhan. Saya tidak ragu bahawa mereka akan ke neraka. …Orang Palestin, kalau tidak ada musuh, akan memerangi sesama sendiri. Dalam 20 tahun nanti akan timbul konflik antara berbagai kelompok di dalam tubuh HAMAS sendiri. Sekarang saja mereka sudah mulai kelam kabut fasal penguasaan wang."
Dipetik dari catatan Ibnuhasyim

Salam Sohabat